We hebben de gelegenheid gekregen om twee scholen in het
binnenland te gaan bezoeken. Eerst hebben we een wandeling gemaakt door Jaw Jaw, omdat de school helemaal op het einde van het dorp gelegen is.
Pater Voor Braak school
Op woensdag 16 maart zijn we de
Pater Voor Braak school
gaan bezoeken. Deze school is gelegen in het dorp/eiland Jaw Jaw. Hier
zitten kleuters uit dit dorp op school, maar ook kleuters uit andere
dorpen. Het was leuk om te zien hoe iedereen mekaar kent hier. Want
iedereen woont dichtbij elkaar en
iedereen kent iedereen hier, dus ook de kinderen.
We zijn tijdens de pauze aangekomen op
de school dus zagen we de kinderen van de leerschool (lager onderwijs) buiten spelen. Ze waren
een typisch Surinaams spelletje aan het spelen met de hele klas! Zo leuk om te
zien hoe iedereen hier samen speelt. Het was een soort tikkertje, maar dan op
z’n Surinaams.
Kleuterklassen
We zijn ook
gaan kijken in de kleuterklassen. Er waren twee klassen, één klas
met 4-jarige en één klas met 5-jarige. De kleuters waren net aan het
eten. Ze
werken op dezelfde manier als in de stad alleen is het niveau lager dan
in
de stad, vooral op vlak van taal. Dit kon de juf ons vertellen. De
kinderen praten hier geen Nederlands, maar Saramacaans. Op school moeten
ze wel Nederlands spreken, maar de kleuters begrijpen het vaak niet en
zo is het moeilijk om les te geven in het Nederlands. Om deze reden
geven de juffen ook vaak les in het Saramacaans.
Omdat de kleuters thuis Saramacaans spreken en leren, kunnen ze de
Nederlandse taal niet zo goed.
Kleutergym
De gymles wordt in deze school gegeven door de klasjuf zelf.
Leerkrachten
De meeste
leerkrachten komen uit de stad (Paramaribo). Het is verplicht als je pas bent afgestudeerd
om 2 jaar in het binnenland te gaan werken en dan kan je pas terug naar de
stad. De meeste vinden het leuker om in de stad te werken omdat in het
binnenland alles nog wel een beetje primitief is. Voor sommige leerkrachten is
het ook moeilijk als ze een gezin hebben in de stad. Dan moeten ze veel heen en
weer reizen.
Geldt de regel nog of niet?
Blijkbaar was het
een tijd verplicht om 3 jaar in het binnenland te werken, dit zou niet
meer van toepassing zijn. Het is wel zo dat je in de stad moeilijker
werk vindt, terwijl er in het binnenland altijd werk is.
Kayapati school
Aankomst
Op donderdag
17 maart zijn we de Kayapati school gaan bezoeken, deze school is dit
jaar 50 jaar geworden (opgestart in 1966). De school ligt aan de
Surinaamse rivier. Toen we op
het eiland aankwamen, moesten we meteen door een poort. Vrouwen moeten
links lopen en mannen
rechts. Dit is voor hun heel belangrijk om zo de slechte geest uit je
weg te
halen voor je op hun eiland komt. Als je ongesteld bent, moet je langs
de
poort.
Ontvangen
Toen we in de school aankwamen
werden we al meteen met open armen ontvangen
door de directrice. Ze is zelf nog maar 2 jaar directrice op deze school
en
heeft ons een rondleiding gegeven op de school. Ook hier waren maar twee
kleuterklassen. Eén klasje met 4-jarige en één klasje met 5-jarige.
De werking en pauze
De werking van de
school was ongeveer hetzelfde zoals de school Pater Voor Braken in Jaw Jaw. Tijdens de pauze die een halfuur duurt mogen
de leerlingen van het 4e, 5e en 6e
leerjaar
naar huis gaan om te eten. Sommige kinderen wonen heel ver, hierdoor
wordt hun gevraagd om eten mee te nemen naar school. Omdat ze anders te
laat terug zijn in de klas.
Naar school komen en naar huis gaan
De kinderen komen
alleen naar school en gaan ook alleen naar huis. Zelfs de kleuters! Er rijden
geen auto’s op het eiland (op geen enkel eiland rijden auto's), dus volgens de school is het veilig! Soms zijn de
kinderen zelfs dagen alleen thuis omdat de ouders naar de stad zijn om te
werken.
Naschoolse opvang - zorg in de school
Zorg in
een school in Suriname hebben we enkel op onze stageschool gezien, maar
niet op de andere scholen. Toch denken ze er op deze school anders
over. De directrice heeft
naschoolse opvang aangeboden om kinderen met tekorten weg te werken. Er
waren 4
groepen voorzien: rekengroep, leesgroep (verdeeld in 2 - kinderen die al
konden lezen en alfabeten) en schrijfgroep. De leerkrachten bleven
dan langer op school en hielpen de kinderen met hun problemen. Omdat de
leerkrachten dan extra
betaald moeten worden, zijn ze hier mee moeten stoppen. De directrice
vond dit
echt heel jammer. Want het hielp echt wel!
Prentenboeken
In de stad was het heel moeilijk om prentenboeken te vinden
voor kleuters, hier op school hebben ze hun eigen bibliotheek waar de kinderen
wekelijks boeken gaan uitlenen om in de klas voor te lezen. Omdat de
bibliotheek wat klein is, zijn ze aan het bijbouwen. Een extra lokaaltje om wat
boeken in te zetten en een extra klaslokaal.
Zwemmen
Na een
halve dag op de schoolbanken te zitten, hebben de
kinderen veel vrije tijd. In hun vrije tijd gaan ze vaak zwemmen in de
Surinaamse rivier of maken ze hun eigen speelgoed. Ze kunnen hier niet
gewoon
naar de speelgoedwinkel gaan dus gebruiken ze hun eigen creativiteit.
Met het
materiaal dat ze vinden in de natuur bouwen ze hun eigen speelgoed.
Hieruit ontstaan altijd mooie dingen! Zo zagen we een auto die als
karretje werd gebruikt om dingen mee te vervoeren
Verder studeren
Als de kinderen klaar zijn met de leerschool (lager onderwijs), moeten ze naar
de stad trekken om naar het middelbaar te gaan. Het middelbaar is niet in het
binnenland. De kinderen gaan dan op internaat of bij familie logeren. Doordat
het ver reizen is en niet alle kinderen deze mogelijkheid hebben, doordat
ouders het niet kunnen betalen of geen familie hebben in de stad. Veel
kinderen gaan na de leerschool gewoon werken, dus mee jagen in de jungle, vissen, etc.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten