Translate

dinsdag 1 maart 2016

Dertiende stagedag

Heel de dag alleen voor de klas!

Vandaag kwam ik op school toe en zag ik mij mentor niet, blijkbaar zou ze vandaag niet komen. Hierdoor stond ik dus alleen in de klas, een uitdaging. Want het is een redelijke drukke klas met 31 kleuters. 


De kleuters moesten een rij maken aan de deur om zo samen buiten het volkslied te gaan zingen, in de klas hebben we achteraf gebeden. 

Thema huizen en wonen
Deze week komt thema huizen en wonen aan bod. Omdat ik weet dat er in de klas praatplaten aanwezig zijn, dacht ik te starten met een praatplaat. Deze les verliep vlot en de kleuters waren er ook door geboeid. Omdat ze ook veel over hun eigen huis mochten vertellen en over de ruimtes in een huis (woonkamer, keuken, ...). 



Omgevingskennis/waarneming
Op het weekrooster stond ook omgevingskennis geroosterd. Omdat het deze week over huizen gaat, heb ik gevraagd aan de kleuters met wat huizen gebouwd zijn. In Suriname zijn er veel huizen met hout gemaakt, uiteraard zijn er ook huizen die gemaakt zijn met stenen zoals in België. We zijn buiten gaan kijken naar een houten huis en naar een stenen huis. De kleuters merkte het verschil meteen op. 

Wiskunde
Na een leuke waarneming ben ik verder gegaan met wiskunde, op dezelfde manier als de les van mijn mentor vorige week. Dit keer niet met visjes, maar met huizen. Aan deze les heb ik nog iets extra toegevoegd, namelijk wiskundige begrippen. Grote huizen, kleine huizen, brede huizen, smalle huizen, ronde deur en vierkantige deur. De vormen kwam ook aan bod: het dak is een driehoek, het gebouw een vierkant of rechthoek en de deur een rechthoek. De ramen had ik niet getekend. Tijdens deze les heb ik ook gebruik gemaakt van het juiste getalbeeld!



Werken met ontwikkelingsmateriaal
Om de kleuters even "vrij spel" te geven, mochten ze van mij met blokken iets bouwen. Wat ze zelf wouden, sommige bouwende een huis en andere een auto. 


Muzische vorming: muziek
Omdat ik stage loop in een klas met kleuters tussen 3 en 4 jaar heb ik een liedje gekozen met 3 zinnen. De kleuters kende dit lied zeer snel, omdat er ook bewegingen bij hoorden.

We bouwen een huis,
een heel groot huis,
deurtjes open, deurtjes toe
KIEKEBOE

Afronding van de dag: beeld
Voor de kleuters naar huis gingen moesten ze nog een huis tekenen voor mij. Ze moesten ook de kenmerken van een huis tekenen, zoals een deur, een dak, een raam, ... Ze mochten ook hun fantasie de vrije loop laten en dat deze vele toch wel !



Op het einde van de dag hebben ze nog gebeden en mochten ze naar huis vertrekken.

De directrice (juf Vanessa), kwam mij op het einde van de dag ook nog vertellen dat ik het heel goed heb gedaan. Ze vroeg mij ook hoe het kwam dat de kleuters zo rustig en stil waren, omdat dit normaal een drukke klas is. Ze grapte ook nog even door te zeggen "Jij gaat niet meer naar België, jij blijft hier bij ons in Suriname"

Vandaag stond ik dus alleen voor de klas, zeer onverwachts. Normaal ging ik vandaag alleen een lied aanleren.. Uiteindelijk moest ik onverwachts een hele dag les geven. Hierop was ik niet voorbereid, maar na mijn stages in België heb ik al voldoende bagage om te weten welke lessen ik wel en niet kan geven om het thema in te leiden. Al de lessen heb ik ook op een speelse manier aangepakt, waardoor de betrokkenheid van de kleuters hoger lag. Hun welbevinden was ook goed, omdat ze spontaan allemaal wel iets over hun eigen huis wouden komen vertellen en ook vertellen aan hun klasgenoten. Want gisteren zijn we naar de Paramaribo Zoo geweest, hier volgen ook nog foto's van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten