Translate

vrijdag 18 maart 2016

Scholen in het binnenland

We hebben de gelegenheid gekregen om twee scholen in het binnenland te gaan bezoeken. Eerst hebben we een wandeling gemaakt door Jaw Jaw, omdat de school helemaal op het einde van het dorp gelegen is.

Pater Voor Braak school
Op woensdag 16 maart zijn we de Pater Voor Braak school gaan bezoeken. Deze school is gelegen in het dorp/eiland Jaw Jaw. Hier zitten kleuters uit dit dorp op school, maar ook kleuters uit andere dorpen. Het was leuk om te zien hoe iedereen mekaar kent hier. Want iedereen woont dichtbij elkaar en iedereen kent iedereen hier, dus ook de kinderen. We zijn tijdens de pauze aangekomen op de school dus zagen we de kinderen van de leerschool (lager onderwijs) buiten spelen. Ze waren een typisch Surinaams spelletje aan het spelen met de hele klas! Zo leuk om te zien hoe iedereen hier samen speelt. Het was een soort tikkertje, maar dan op z’n Surinaams.

Kleuterklassen
We zijn ook gaan kijken in de kleuterklassen. Er waren twee klassen, één klas met 4-jarige en één klas met 5-jarige. De kleuters waren net aan het eten. Ze werken op dezelfde manier als in de stad alleen is het niveau lager dan in de stad, vooral op vlak van taal. Dit kon de juf ons vertellen. De kinderen praten hier geen Nederlands, maar Saramacaans. Op school moeten ze wel Nederlands spreken, maar de kleuters begrijpen het vaak niet en zo is het moeilijk om les te geven in het Nederlands. Om deze reden geven de juffen ook vaak les in het Saramacaans. Omdat de kleuters thuis Saramacaans spreken en leren, kunnen ze de Nederlandse taal niet zo goed.

Kleutergym
De gymles wordt in deze school gegeven door de klasjuf zelf.

Leerkrachten
De meeste leerkrachten komen uit de stad (Paramaribo). Het is verplicht als je pas bent afgestudeerd om 2 jaar in het binnenland te gaan werken en dan kan je pas terug naar de stad. De meeste vinden het leuker om in de stad te werken omdat in het binnenland alles nog wel een beetje primitief is. Voor sommige leerkrachten is het ook moeilijk als ze een gezin hebben in de stad. Dan moeten ze veel heen en weer reizen.

Geldt de regel nog of niet?
Blijkbaar was het een tijd verplicht om 3 jaar in het binnenland te werken, dit zou niet meer van toepassing zijn. Het is wel zo dat je in de stad moeilijker werk vindt, terwijl er in het binnenland altijd werk is.

Kayapati school
Aankomst
Op donderdag 17 maart zijn we de Kayapati school gaan bezoeken, deze school is dit jaar 50 jaar geworden (opgestart in 1966). De school ligt aan de Surinaamse rivier. Toen we op het eiland aankwamen, moesten we meteen door een poort. Vrouwen moeten links lopen en mannen rechts. Dit is voor hun heel belangrijk om zo de slechte geest uit je weg te halen voor je op hun eiland komt. Als je ongesteld bent, moet je langs de poort.

Ontvangen
Toen we in de school aankwamen werden we al meteen met open armen ontvangen door de directrice. Ze is zelf nog maar 2 jaar directrice op deze school en heeft ons een rondleiding gegeven op de school. Ook hier waren maar twee kleuterklassen. Eén klasje met 4-jarige en één klasje met 5-jarige.

De werking en pauze
De werking van de school was ongeveer hetzelfde zoals de school Pater Voor Braken in Jaw Jaw. Tijdens de pauze die een halfuur duurt mogen de leerlingen van het 4e, 5e en 6e leerjaar naar huis gaan om te eten. Sommige kinderen wonen heel ver, hierdoor wordt hun gevraagd om eten mee te nemen naar school. Omdat ze anders te laat terug zijn in de klas.

Naar school komen en naar huis gaan
De kinderen komen alleen naar school en gaan ook alleen naar huis. Zelfs de kleuters! Er rijden geen auto’s op het eiland (op geen enkel eiland rijden auto's), dus volgens de school is het veilig! Soms zijn de kinderen zelfs dagen alleen thuis omdat de ouders naar de stad zijn om te werken.

Naschoolse opvang - zorg in de school
Zorg in een school in Suriname hebben we enkel op onze stageschool gezien, maar niet op de andere scholen. Toch denken ze er op deze school anders over. De directrice heeft naschoolse opvang aangeboden om kinderen met tekorten weg te werken. Er waren 4 groepen voorzien: rekengroep, leesgroep (verdeeld in 2 - kinderen die al konden lezen en alfabeten) en schrijfgroep. De leerkrachten bleven dan langer op school en hielpen de kinderen met hun problemen. Omdat de leerkrachten dan extra betaald moeten worden, zijn ze hier mee moeten stoppen. De directrice vond dit echt heel jammer. Want het hielp echt wel!

Prentenboeken
In de stad was het heel moeilijk om prentenboeken te vinden voor kleuters, hier op school hebben ze hun eigen bibliotheek waar de kinderen wekelijks boeken gaan uitlenen om in de klas voor te lezen. Omdat de bibliotheek wat klein is, zijn ze aan het bijbouwen. Een extra lokaaltje om wat boeken in te zetten en een extra klaslokaal.

Zwemmen
Na een halve dag op de schoolbanken te zitten, hebben de kinderen veel vrije tijd. In hun vrije tijd gaan ze vaak zwemmen in de Surinaamse rivier of maken ze hun eigen speelgoed. Ze kunnen hier niet gewoon naar de speelgoedwinkel gaan dus gebruiken ze hun eigen creativiteit. Met het materiaal dat ze vinden in de natuur bouwen ze hun eigen speelgoed.  Hieruit ontstaan altijd mooie dingen! Zo zagen we een auto die als karretje werd gebruikt om dingen mee te vervoeren

Verder studeren
Als de kinderen klaar zijn met de leerschool (lager onderwijs), moeten ze naar de stad trekken om naar het middelbaar te gaan. Het middelbaar is niet in het binnenland. De kinderen gaan dan op internaat of bij familie logeren. Doordat het ver reizen is en niet alle kinderen deze mogelijkheid hebben, doordat ouders het niet kunnen betalen of geen familie hebben in de stad. Veel kinderen gaan na de leerschool gewoon werken, dus mee jagen in de jungle, vissen, etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten