Translate

maandag 28 maart 2016

Wat een avontuur!

Op 7 februari vertrokken we vanuit Schiphol naar Paramaribo, om er stage te lopen in de Petrus Dondersschool. Helaas pindakaas, morgen is het al 30 maart en vertrekken we terug richting Schiphol. Wat gaat de tijd toch snel! 
Hier in Suriname heb ik een fantastisch avontuur beleefd en prachtige ervaringen opgedaan. Deze kans was zeker en vast de moeite waard, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Tijdens mijn stage en verblijf in Suriname heb ik veel bijgeleerd, veel kunnen zien en vergelijking qua scholen als cultuur. 

Deze ervaring/avontuur hebben we uiteraard alle drie (Emilie, Sanne en ik) op onze eigen manier beleefd. We moesten veel zelfstandig proberen te regelen, dit lukte ons wel aardig. Enkel is de Surinaamse mentaliteit anders dan de Belgische. Als het hier vandaag niet is, is het morgen of overmorgen. Hier is geen druk of dergelijke, terwijl er in België overal druk achter wordt gezet. Hier kunnen we in België nog iets van leren, vind ik. 

Zelf van de mensen hier kunnen we iets leren. Hier leeft iedereen samen, ongeacht geloofsovertuiging of nationaliteit! Een mooi voorbeeld hiervan in de unieke locatie waar de Moskee en Synagoge naast mekaar staan, mooi toch? Waarom kan dit niet over heel de wereld? In Frankrijk en België zijn er de afgelopen maanden aanslagen geweest en hier is er gewoon niets, want hier leven ze samen! Nog een zeer mooi voorbeeld is Holi Phagwa, hierover heb ik al geschreven in een eerder blogbericht. Hier viert iedereen samen.

Mijn stage in de Petrus Dondersschool is goed verlopen. Twee dagen heb ik onverwachts alleen in de klas gestaan, dit was uiteindelijk wel een goede test voor mij. Want ik had nog nooit in een klas gestaan met 31 kleuters. Dit was voor mij persoonlijk een hele uitdaging, omdat het moeilijk is om deze klas onder controle te houden. Toch heb ik de controle over deze klas kunnen behouden, wat op het eerste zicht niet makkelijk leek. Op het moment dat juf Vanessa (directrice) mij complimenten kwam geven en naar mijn mentor had gebeld om te vertellen dat het heel goed was, was ik opgelucht. Dit had ik niet verwacht! Zeker niet omdat het tijdens mijn laatste stageweek voor mijn vertrek in België moeizaam ging in een klas van 24 kleuters! Maar waar een wil is, is een weg ;-). Ik heb gewoon mijn best gedaan om mij aan de klas- en schoolwerking aan te passen. Een voorbeeld uit de klaswerking: hier zitten de kleuters bijna heel de dag aan banken. Terwijl er in België ook hoekenwerking is, waarin de kleuters niet op een stoel moeten zitten. 
"Tijdens deze stage moest ik ook strenger zijn dan in België"
Wat ons tijdens de stage (onverwachts) opviel, is dat de kleuters in België meer respect hebben. De eerste dag leek het omgekeerd te zijn, uiteindelijk bleek dit niet zo te zijn. Als leerkracht ga ik in België nog meer inzetten op techniek, zelfredzaamheid, probleemoplossend denken en samenhorigheid.
"De mensen leven samen, als een eenheid" 
Wij zijn ook buiten de stad geweest, dus naar het binnenland van Suriname. Hier vond er wel een cultuurshock plaats, omdat de mensen daar op een hele andere manier leven. Ze wonen in houten huisjes/hutjes, er zijn geen winkels waardoor ze telkens een hele trip naar de stad moeten maken en ze hebben minder nodig om toch een leven te kunnen leiden. Een voorbeeld hiervan in de elekriciteit, in het binnenland hebben ze geen stroom. Enkel vanaf 19 uur 's avonds tot ongeveer 23 uur. Er zijn ook dorpen/eilanden waar ze werken met zonne-energie, dit heeft een gids ons verteld. Dit hebben we helaas niet kunnen zien. In het binnenland zie je ook duidelijk, hoe de mensen samen leven. Het is moeilijk te verwoorden, hoe mooi het is om dit te zien.
"Een onvergetelijke ervaring" 
Deze 2 maanden in Suriname zijn omgevlogen, maar ik ga zeker nog eens terugkomen naar Suriname! Wat een mooi land, wat een mooie samenleving. Dit avontuur sluit ik af met een zeer mooie bagage, die ik voor altijd met me mee zal dragen en toepassen in de praktijk. Niemand kan mij deze mooie ervaring en bagage meer afnemen.




"Iedereen heeft een unieke vingerafdruk,
na dit avontuur heb ik een unieke ervaring"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten