Translate

maandag 14 maart 2016

Tweeëntwintigste en meteen ook de laatste stagedag..

Het zit erop...

Helaas zit onze stage in de Petrus Dondersschool erop. Het was een zeer leuke en leerrijke stage! Wat mij vooral is bijgebleven is het "overliggen", dit moeten de kleuters doen wanneer ze te druk waren, om zo terug rustig te worden. Deze methode vind mijn mentor niet geschikt, zo hoort het niet. Mijn voorstel was om bewegingstussendoortjes te houden, dit gaat ze wellicht proberen. Want hier willen ze in Suriname ook vanaf stappen.

Controle houden 
Mijn mentor heeft mijn super veel bijgeleerd. Voor mijn was het eveneens de eerst dat ik in een klas van 31 kleuters stond. Hiervoor had ik misschien een beetje schrik, zou ik deze drukke klas onder controle krijgen of niet? Zoals jullie wellicht gelezen hebben lukte dit heel goed, veel beter dan verwacht. De twee dagen waarop mijn mentor afwezig was waren de kleuters ook super rustig en kreeg ik hierover een compliment van juf/directrice Vanessa. Ze belde zelf mijn mentor (Juf Caitlee) om te zeggen het super was! 

Alternatief materiaal
In deze school hadden ze praatplaten, voorleesboekjes en dergelijke. Ze hebben wel veel minder educatief materiaal dan in België. Zo heb ik een muziekspel gemaakt met alternatief materiaal zoals plastic en glazen flessen, kroonkurken, potloden, karton en water. In België maken we zelf materialen voor bijvoorbeeld de klas inkleding of kopen we materiaal aan om te gebruiken. Voortaan ga ik vaker met alternatief materiaal in België werken, omdat hier ook super veel mee gedaan kan worden. Nog meer alternatief materiaal verzamelen is de boodschap! 

Klasinkleding 
Tijdens deze school heb ik ook geen klas inkleding gezien zoals in België. Iedereen doet in België zo had zijn best om de klas in te kleden / versieren. Terwijl het hier in Suriname sober bleef. Aan de klas kon niet afgeleid worden welk thema er lopend was. Uiteraard wel aan de gegeven lessen van Juf Caitlee en mij. 

Moeilijkheid
Tijdens de observatie week had ik er wel moeite mee om zo 'streng en kordaat' te zijn. Hier zijn ze streng en zeggen ze bijvoorbeeld "jij gaat niet buiten spelen", maar uiteindelijke spelen ze toch allemaal op vrijdag buiten. Dus hun regels komen ze niet altijd na. Ook wordt er hier gezegd "ga leunen" (= ga zitten), wij zouden in België al eerder zeggen "ga nu zitten op jouw stoel". Uiteindelijke in de loop van mijn stage lukte dit steeds beter en beter, maar op het begin was het toch even wennen.

Bagage
Tijdens deze stage heb ik mijn bagage ook goed gevuld (qua ervaring). Heel deze stage is een extra en eveneens zeer mooi stuk bagage. Deze bagage zal ik voor altijd bij mij meedragen en toepassen in de praktijk! Niemand kan mij deze mooie ervaring en bagage meer afnemen. In Suriname gelooft men er wel in dat er bagage verloren kan gaan. Dit door je rugzak op de grond te zetten i.p.v. op een stoel of aan de stoel te hangen. 

Beoordeling
Mijn mentor was ook zeer tevreden en heeft me hierom zowel bij mijn tussentijdse evaluatie als eindevaluatie een uitstekend gegeven.

Een bedankje voor de stageschool
Emilie, Sanne en ik hebben de kleuters en leerkrachten allemaal een stuk chocoladecake gegeven en de leerkrachten ook nog een andere cake. De kleuters kregen ook nog allemaal popcorn en tot slot kreeg de school enkele materialen zoals o.a. vouwblaadjes.

Wat is deze week nog op de planning?

15 - 16 - 17 maart = Isadou en Jaw Jaw 

Morgen (dinsdag) om 10 uur worden we opgehaald en zullen we naar Atjoni worden gebracht, van hieruit moeten we nog 40 à 50 minuten met de korjaal varen. Als we aankomen zal er een lunch voor ons klaarstaan. Na de lunch gaan we een boswandeling maken en hierin gaan ze ons vertellen hoe de Marrons de regenwouden gebruiken. Na terugkomst is er tijd om te zwemmen. 's Avonds na het diner mogen we een kaaimannentocht maken, dit mag ook op woensdag.
Op woensdag na het ontbijt gaan we een dorpswandeling in de Marron dorpen maken en enkele scholen bezoeken, hier kijken we naar uit! Misschien is er nog meer verschil met de scholen in België en in de stad van Paramaribo. Na de dorpswandeling kunnen we eventueel zwemmen in de Felussi Sula of bij het eiland waar we verblijven. Op donderdag vertrekken we na de lunch ('s middags) terug richting Atjoni en vervolgens naar Paramaribo.

We zullen hier dus ook 2 nachten doorbrengen in een hut. Het wordt alvast een hele beleving!

Op 18 maart gaan we nog een school bezoeken in de stad van Paramaribo. Zodat we hier toch voldoende scholen hebben kunnen zien en ook de manier van lesgeven. 
's Avonds gaan we lekker eten bij de Waag, om hun 1 jarig bestaan te vieren! Nog een verjaardag... ;-)

Oh ja, we maakten ook nog een leuke klasfoto's! 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten