Translate

maandag 15 februari 2016

Derde stagedag

Volkslied en gebed
Vandaag was het zo ver, voor het eerst hebben we samen met alle kleuterklassen het volkslied buiten gezongen. Terwijl iedereen zong, hees één kleuter de vlag omhoog.
Vervolgens werd er ook nog gebeden.
Eens het volkslied gezongen was en het gebed opgezegd, moesten alle kleuters terug naar hun eigen klas. 
 

Zingen: Het ezeltje (godsdienst)
Om deze week te beginnen hebben we ook in de klas gezonden, namelijk een liedje over een ezel. Eerst werden er enkele vragen gesteld aan de kleuters:
• Wat is een ezel?
• Heb je al een ezel gezien?
• Lijkt een ezel op een ander dier? Ja, op een paard.
• Wat is het verschil? Een ezel is kleiner en zijn oren staan altijd recht.


Het ezeltje reed door de stad
Hosana (2x) waar onze lieve Heer op zat
Hosana

En waar hij reed klonk overal
Hosana (2x) en waar hij reed klonk overal
Hosana

En Jezus moest hun koning zijn
Hosana (2x) en Jezus moest hun kongin zijn
Hosana 

Kalenders
Voor het eerst in deze drie stagedagen zijn de weekdagen overlopen geweest. Welke dag is het vandaag? Welke maand? Wat zijn zaterdag en zondag samen?
Hierbij werd er wel geen gebruik gemaakt van een echte kalender, nu werd het gewoon verwoord. 

Praatplaat: het ontbijt
Zoals jullie op de foto zien werd er vandaag gesproken over het ontbijt. De juf begon met een praatplaat. Hierop stond een keuken te zien met een gezin aan de ontbijttafel. Er werden hier enkele vragen aan de kleuters gesteld:
• Wanneer is er een ontbijt op een dag?
• Heb je al gehoord van het ontbijt?
• Welke brood zien jullie?
• Wat kunnen we allemaal op ons brood doen? Choco, pindakaas, kaas, ...
• Hoe zou het eitje op de prent zijn? Gebakken of gekookt?
• Welke drank zien jullie?
• Welke soorten melk zijn er? Melk, chocolademelk en aardbeienmelk 
• Hoeveel mensen zijn er aan tafel? Wie zijn dat? Wat vormen ze samen? Wie zijn de ouders? Wie zijn de broer en zus?
• Welke kleren hebben ze aan? 
• ...

Wat hoort er niet bij?
Toen de praatplaat besproken was, heeft de juf deze weggehaald. Want voor de les had ze op het bord enkele voorwerpen getekend, in iedere rij hoort één voorwerp niet thuis. De kleuters moesten benoemen welk voorwerp er niet thuis hoort in de rij. Deze voorwerpen werden ook besproken, omdat enkele voorwerken een link met het ontbijt hadden. 

Na deze les was het tijd voor hun dagelijks ontbijt. 

Werken aan de tafels
Aangezien er 4 tafels in deze klas zijn, werkt iedere tafel met andere materialen. Vandaag werd er aan één tafel gewerkt een werkblaadje, hier moesten ze de oefening van op het bord (wat hoort er niet in de rij) in maken. Maar nu moesten ze ook de voorwerpen inkleuren.


Aan de tweede tafel moesten ze de praatplaat natekenen, dus het ontbijt. 


Aan de derde tafel moesten ze met ijzeren ringen en houten staven het gezin vormen. 


Aan de vierde en dus laatste tafel kregen ze reepjes rood papier, deze moesten ze in kleine stukjes scheuren en vervolgens op een tekening van een appel plakken.


Afsluiting van de dag
Om deze leuke dag af te sluiten hebben we o.a. nog een liedje over melk gezonden! 

 Melk, melk, melk, melk is goed voor elk
Eén, twee, drink je mee?
Drie, vier, met plezier!
Vijf, zes, melk uit de fles!

We hebben ook nog even buiten een dansje gedaan, in de zon !
 
- De eerste week moet ik observeren, vanaf vrijdag geef ik normaal gezien ook lesjes -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten