Translate

dinsdag 16 februari 2016

Vierde stagedag

Hallo allemaal,

Zoals jullie ondertussen al weten wordt het volkslied iedere dag gezongen. Voor de tweede dag op rij vond dit buiten plaats. In het onderstaande filmpje kunnen jullie meegenieten van het volkslied, gezongen door de juffen, directrice en kleuters.
Achteraf werd er in de klas gebeden.  



Dansen
Nadat de kleuters het volkslied gezonden en gebeden hadden, mochten ze kiezen om te gaan dansen of om in de klas te blijven. Wie wou dansen, moest hiervoor betalen. Wie niet betaald had mocht niet meedoen. De dansjuf had gekozen voor muziek van de minidisco. Op deze liedjes heb ik vroeger zelf nog gedanst, in de minidisco op vakantie in Spanje.

Hoekenwerk
Zoals ik gisteren verteld heb moesten de kleuters per tafel één opdracht uitvoere, vandaag was dit ook zo. Enkel werd de opdracht nu doorgeschoven van tafel. Zodat iedere groep nu een andere opdracht kreeg. Morgen en overmorgen wordt er nogmaals doorgeschoven, zodat iedere kleuter elke opdracht heeft kunnen uitvoeren.




Eenmaal de kleuters deze opdracht tot een goed einde hadden gebracht, mochten ze beginnen ontbijten. Het ontbijt duurt ongeveer een halfuur, van 9u45 tot 10u15.

Taalontwikkeling
Vandaag had de juf ook een les taalontwikkeling geroosterd. Eerst moeten de kleuters zelfstandige naamwoorden nazeggen: het ontbijt, het brood, de beschuit, de boter, de melk, de cacao, de vis, het beleg, het ei, het vlees, de papa, de worst, de thee en het sap. Vervolgens moesten ze deze ook klappen: ont-bijt, brood, bo-ter, ...

Doen alsof
Toen de kleuters de woorden goed konden zeggen en de betekenis ervan wisten moesten ze andere woorden uitbeelden, doen alsof eigenlijk. Ze moesten doen alsof ze likken, eten, drinken, ruiken, kauwen en bijten. Er werd ook duidelijk gezegd, dat er in het echt geen kindjes gebeten mogen worden! 

Wat is groter?
De juf zei telkens twee woorden en de kleuters moesten zeggen wat het grootste is. 
• Stoel van de kleuters of stoel van de juf -> stoel van de juf
• Sinaasappel of pompoen -> pompoen
• Kers of appel -> appel
• ...

Wat is kleiner?
• De appel is niet groot maar ... (... = klein)
• De kokosboom is niet laag maar ... (... = hoog)
• De grond is nu niet nat maar ... (... = droog)
• De snijboon is niet lang maar ... (... = kort)

Zoet of zout?
• Is jam zoet of zout? Zoet
• Pannenkoek? Zoet
• Vis? Zout
• Koek? Zoet
• ...

Warm of koud?
• Is thee warm of koud? Warm
• Is ijs warm of koud? Koud
• Is bier warm of koud? Koud
• Is soep warm of koud? Warm

Liedjes
Omdat de kleuters goed hadden meegewerkt mochten elke kleuters liedjes kiezen om te zingen. Deze moesten ze alleen zingen, de andere kleuters mochten wel meezingen.

Gisteren had de juf een liedje over melk aangeleerd, aan de kleuters. Vandaag moesten de kleuters dit liedje nog enkele keren zingen, nu met variaties. Om te beginnen moesten elke kleuters een muziekinstrument bespelen, op de toon van de muziek. Na dit elke keren gedaan te hebben, moesten ze het lied meer neuriën. Dit lukte redelijk goed. Tot slot was er nog een variant, namelijk luid en zacht zingen. Wanneer de juf en ik onze hand omhoog hielden moesten ze luid zingen, wanneer we ons hand laag hielden moesten ze zacht zingen. 

Werken met ontwikkelingsmateriaal: arbeid naar keuze (A.N.K.)
Om deze dag af te ronden mochten de kleuters werken met ontwikkelingsmateriaal naar keuze. Ze konden dingen naleggen, met lego duplo blokken iets creëren, op een speelgoedlaptop spelen, met pasticine dingen creëren, ...




Foto van onze stageschool
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten