Translate

donderdag 18 februari 2016

Zesde stagedag

Volkslied en gebed
Deze ochtend was het een beetje bewolkt, waardoor we het volkslied in de klas gezonden hebben. Zoals de voorgaande dagen werd er na het volkslied ook gebeden. 


Misviering en ontbijt
Vandaag was er een maandelijkse uitstap gepland, namelijk een misviering bijwonen in de kerk schuin tegenover de school. Het was een houten kerk en dus geen kerk van stenen zoals in België. Deze kerk was onlangs ook gerenoveerd. Tijdens de misviering viel mij op dat er liedjes overeenkomen met de liedjes in de Belgische kerken. Enkel het laatste lied van deze misviering was een Surinaams lied. Na de misviering zijn we terug naar de school gewandeld en hebben de kinderen ontbeten.

De touwtjes zelf in handen genomen
Omdat de juf even uit de klas was en de kleuters gewoon op hun stoel zaten heb ik een spelletje met hun gespeeld. Ik tekende iets op het bord en de kleuters moesten raden wat het was. Uiteraard moesten ze van mij hun vinger in de lucht steken. Omdat er zowel deze week als volgende week rond "gezond en lekker: het ontbijt" wordt gewerkt, heb ik elke voedingswaren getekend. Zoals een ei, een brood, een flesje water, ... . De kleuters luisterende wel heel goed.

Versje
Ondertussen had ik al ongeveer 8 voedingswaren getekend, toen de juf terug binnenkwam. Zij is verder gegaan met het versje te herhalen, deze had ze gisteren aangeleerd. 

Een broodje ham
Een broodje ham of één met kaas, 
één glaasje melk erbij
dat eet en drink ik lekker op.
Wat ben ik dan weer blij.   


Surinaamse stagiaire
Plots kwam de lector van de Surinaamse stagiaire binnen, hij komt elke op donderdag en vandaag was zijn laatste dag in deze klas. Hij wou de kleuters een lied aanleren, maar de kleuters zongen gewoon niet mee. Vond het wel een beetje jammer, want hij had super veel zenuwen. Normaal zingen de kleuters altijd goed mee, maar nu dus niet. 
Na zijn les is hij samen met zijn lector naar het gebouw van het lager onderwijs gegaan. Daar hebben ze, zijn les besproken.

Terug eventjes de touwtjes in handen nemen

De juf was terug even uit de klas, waardoor ik alweer alleen in de klas stond. Ik wist dat de kleuters de drie voorgaande dagen één opdracht per tafel hebben gekregen. Iedere tafel had al drie opdrachten gemaakt, waardoor er nog maar één keer moest doorgeschoven worden. Dus heb ik iedere tafel het nodige materiaal uitgedeeld, zodat de kleuters aan de slag konden. De kleuters waren rustig, wat mij toch verbaasde aangezien ze normaal drukker zijn. 

De kleuters hebben goed gewerkt aan hun opdrachten, rond half twaalf moesten ze opruimen. Ze ruimden alles op en toen kwam de juf terug binnen! 

Liedje melk en gebed
De juf heeft het liedje van maandag over melk ook nog herhaald met de kleuters. Uiteraard heb ik zelf ook meegezongen, want het is echt een gemakkelijk en leuk liedje!

Melk, melk, melk, melk is goed voor elk
Eén, twee, drink je mee?

Drie, vier, met plezier!

Vijf, zes, melk uit de fles!

Tot slot heeft iedereen samen gebeden.

De klas versieren met ballonen
De meeste kleuters waren al naar huis, toen ik samen met de juf de klas nog heb versierd met ballonnen. Want morgen zijn er niet twee, maar drie kleuters jarig! Ayden, Isabel en Emma.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten