Translate

donderdag 11 februari 2016

Eerste stagedag

Met de fiets zijn we rond 7u10 vertrokken, omdat we om 7u30 op onze stageschool aanwezig moeten zijn. We werden ontvangen door de directrice Vannesa, ze had ons op dinsdag al even gezien. Ze vroeg ons hoe het in Suriname was, wat we al gegeten hadden en dergelijke. Ook vertelde ze dat de school 25 februari gesloten is omwille van een nationale feestdag, namelijk de dag van de Revolutie. Op 26 februari gaan we samen naar de dierentuin. Iedere woensdag is er lichamelijke opvoeding (LO) en iedere vrijdag krijgen de kleuters watergewenning. De reden waarom ze hier strenger zijn, is omdat het grote klassen zijn. Als dit klassen van 15 kleuters waren, zou dit niet het geval zijn vertelde de directrice ons nog. Om 7u45 zaten we nog op haar kantoor, toen hoorde we de kleuters het volkslied van Suriname zingen. Dit doen ze elke dag, soms gezamenlijk met alle kleuters buiten en soms ook in de klas zelf. Vandaag hebben ze dit gedaan in de klas. 
Hierna heeft ze ons begeleid naar de klassen, iedere klas heeft een andere kleur. In de gele klas zal Emilie stage lopen, Sanne zal dit in de rode klas doen en ik in de blauwe klas. De klas waarin ik stage loop heeft de meeste kleuters, 18 jongens en 13 meisjes in totaal dus 31 kleuters. Ze zijn 3 à 4 jaar.

In de klas
Eenmaal ik in mijn stageklas was heb ik kennisgemaakt met juf Caitlee, zorgjuf Shirley en een Surinaamse stagiaire Akohay, hij studeert geen kleuteronderwijs. Juf Caitlee werkt al 6 jaar in deze school, daarmee werkt ze al het langste op deze school vertelde ze mij.


Godsdienst
Iedere week wordt er één keer een verhaal uit de bijbel voorgelezen. Akohay was het verhaal van "Johannes de Doper" aan het voorlezen. Omdat de kleuters het verhaal niet meer konden navertellen en geen vragen konden beantwoorden las zorgjuf Shirley heeft het verhaal nog eens voor. Na iedere zin stelde vragen aan de kleuters. Hierdoor begrepen ze het wel.

Taal ontwikkelend leergesprek
De juf begon met de letters, deze verwoord ze. Graag wilt ze gebarentaal integreren in de klas, enkel de letters.

Bij iedere letter moesten de kleuters iets opzeggen: 
aa -> "Dit is de lange klank, aa"
m -> "Dit is de medeklinker, m"
u -> "Dit is de klinker, u"

R is de nieuwe letter.

Deze klanken moeten ze thuis ook goed oefenen!


Hierna ging ze over naar de vormen, hier maakte ze ook gebruik van kleurherkenning. De kleuren rood, geel, blauw en oranje kwamen aan bod.
Ook hier moesten de kleuters een zin maken:
Cirkel -> dit is de circkel
Vierkant -> dit is het vierkant
Driehoek -> dit is een driehoek en heeft drie hoeken/punten
Rechthoek -> dit is een rechthoek

Op het bord staan ook nog cijfers, van één tot vijf. Hier kwamen de kleuren oranje, groen, paars, geel en blauw aan bod. Net zoals in voorgaande oefeningen moesten de kleuters dit in een zin vertellen, dit is cijfertje één, ... . Bij deze cijfers hoort ook een liedje (zie hieronder).

5 vingertjes heb ik aan één hand,
5 vingertjes heb ik aan één hand,
5 vingertjes heb ik aan één hand,
1, 2, 3, 4 en 5 (meetellen met de vingers)

De kleuters begonnen hun concentratie te verliezen, waardoor de juf een bewegingstussendoortje heeft gehouden. Er was ook even een toiletpauze voorzien.

Buiten bewegen
De kleuters hebben geen speeltijd, waardoor ze ook niet buiten spelen. Enkel wanneer er een les plaatsvind mogen ze naar buiten. Vandaag was er een les buiten voorzien.  
 
Oefeningen:
Lopen (niet rennen)
• Huppelen
• Rustig rennen
• Kring maken, dit gebeuren met liedjes en speeltjes
> Liedje
Loop nu naar elkaar, 
loop nu naar elkaar  
en dan weer van elkaar.
Doe je handje in je zij
en de andere ook erbij. 
Doe je handen nu omhoog
en maak een mooie boog,
tralalalala, tralalalala, tralalalalalaaaaa

> Spel: tik tik, wie ben ik? Één kleuter moest met zijn ogen dicht in het middel van de kring gaan zitten, toen mocht er een kleuter op zijn rug komen tikken en drie maal zeggen "tik tik, wie ben ik?". Wanneer dit gebeurt was moest de kleuter in het middel raden, wie op mijn rug heeft getikt.

Boterhammen
De kleuters eten rond 9u45 hun boterhammen in de klas op, dit zou blijkbaar hun ontbijt zijn. Dit ga ik morgen nog eens goed navragen.

Werkblaadjes en muzikale vorming
Na de boterhammen, moesten de kleuters werkblaadjes maken. Hierin moesten ze o.a. driehoeken overtekenen. Wanneer dit gebeurt was heeft de juf een paar liedjes gezongen met de kleuters. Ondertussen heb ik al enkele liedjes met notenbalk kunnen bemachtigen, ook typische Surinaamse liedjes.

Vervolgens mochten de kleuters ook nog in de hoeken werken. Zoals jullie op de foto kunnen zien, gebeurt dit aan tafels waaraan ze moeten zitten en dus niet echt in hoeken waarin de kleuters kunnen staan zoals in België. 

Vandaag was er ook een algemene les voorzien, tijdens deze les moesten de kleuters hun hoofd op de bank leggen. Zodat ze tot rust kunnen komen, dit vraagt een bepaalde vaardigheid van de kleuters.

Deze lesdag werd afgesloten met een versje




Meer foto's vinden jullie in de map "Fotoalbum Suriname"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten