Translate

dinsdag 23 februari 2016

Negende stagedag

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat, ... Het regent al de hele dag en het stopt niet! Gelukkig regende het 's ochtends niet hard, anders zouden we kletsnat op stage aangekomen zijn.

Wiskunde
Cijfers benoemen (individueel)
Om de beurt kwam er één kleuter naar het bord, zij/hij moest de cijfers op het bord aanwijzen met een stok en benoemen. Ze moesten zeggen "dit is cijfertje één, dit is cijfertje twee, ...". In totaal kwamen vijf kleuters aan bod.



Meer en minder (klassikaal)
Zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien zijn er cirkels op het bord getekend met daarin vissen, maar ook dobbelstenen (niet het beste getalbeeld).
We vroegen aan de kleuters wat ze op het bord zagen, hoeveel cirkels er waren, hoeveel vissen per cirkel, ... De kleuters mochten tellen van boven naar beneden of van links naar rechts (leesrichting). Deze oefening kwam later op de dag weer aan bod in hun werkbundel.


Versje aanleren
Vandaag heb ik de kleuters een versje aangeleerd, dit lukte redelijk goed. Enkel de 3-jarigen konden het nog niet zo goed, terwijl de 4-jarigen het wel al konden.

Een bordje pap
Een bordje pap, een bordje pap.
Is lekker en gezond.
Dat lust ik zeker elke dag.
Weg is het in mijn mond!

Dit versje komt uit een methode die ze hier op school gebruiken.

Werken met ontwikkelingsmateriaal 
Aan de eerste tafel moesten de kleuters bacove (bananensoort) inkleuren, dit was niet moeilijk. 


Aan de tweede tafel moesten ze een ei vormen met kralen, dit was toch moeilijk voor de kleuters. 


Aan de derde moesten ze hun werkblaadje maken, deze is hetzelfde als de les wiskunde op het bord. 


Aan de vierde en laatste tafel moesten de kleuters een ei inkleuren met wascokrijtjes en erover gaan met een zwart wascokrijtje. Als ze dit gedaan hadden moesten ze met een kleine satéprikker erover gaan en zigzag lijnen vormen. Gisteren had ik 31 eitjes getekend op wit A4-papier.


REGEN!
Zoals ik mijn blogbericht begon, zijn we redelijk droog op stage aangekomen. Helaas was dit niet het geval toen we van school terug naar ons appartement moesten fietsen. We waren kletsnat en doorweekt toen we aankwamen, door de hevige regen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten