Translate

woensdag 24 februari 2016

Tiende stagedag

Vandaag was het zonnig, waardoor het volkslied terug buiten gezongen kon worden. De grote plassen van gisteren waren ook al volledig verdwenen!

Verhaal over Palmzondag
De juf begon vandaag met een verhaal over Palmzondag. Om het verhaal in te leiden had ze een groot palmblad van een palmboom afgetrokken. Bij dit verhaal hoorde ook een liedje over een ezeltje, dit liedje hadden de kleuters vorige week al geleerd. 
Hosana wilt eigenlijk zeggen "help ons".

Het ezeltje reed door de stad
Hosana (2x) waar onze lieve Heer op zat
Hosana

En waar hij reed klonk overal
Hosana (2x) en waar hij reed klonk overal
Hosana

En Jezus moest hun koning zijn
Hosana (2x) en Jezus moest hun kongin zijn
Hosana

Praatplaat
Op deze foto zien jullie 4 etenstenten, per etenstent zijn er verschillende gerechten en verschillende personen/bevolkingsgroepen. De kleuters moesten vertellen welke bevolkingsgroepen en etenswaren ze zagen. Want iedere bevolkingsgroep heeft zijn eigen typische gerechten. 

Linksboven in de rode etenstent zitten de Hindoestanen, ze hebben een sari aan (kledij). Zij maken roti, dit heb ik zelf al eens gegeten in Suriname! Voor veel mensen is dit een pikant gerecht, voor mij viel het heel goed mee want ik kan goed tegen pikant eten. Roti wordt gegeten met de handen. Hierdoor worden je nagels en vingers geel van de curry, wat moeilijk weg te krijgen is. 
Rechtsboven in de groene etenstent zitten de Javanen, zij maken bami. Dit kennen we in België ook, maar hier is het pikanter. Ze maken ook bakabana, met andere woorden pindasaus.  Javanen maken ook loempia's en pastei, dit heb ik op maandag gegeten zoals jullie weten.
Linksonder in de gele etenstent zitten de Creolen, zij maken pindasoep en bruine bonen. Qua kleding hebben ze een koto aan. 
Rechtsonder in de bruine etenstent zitten de Chinezen, zij maken nasi klaar. Er hangen ook geroosterde kippen en de kok is rood vlees (varken, etc.) klaar aan het maken.


Kleutergym (lichamelijke opvoeding)
Tikspel
De gymjuf begon met een tikspel, wanneer de kleuters getikt waren moesten ze versteend gaan staan. Ze benadrukte duidelijke dat ze moesten verstenen en helemaal niet meer mogen bewegen. Het tikspel is twee keer uitgevoerd geweest. 

Kringspel
Eén kleuter moest in de midden van de kring gaan zitten, op het einde van het lied moest deze kleuter iemand uit de kring kiezen en achteraf samen springen in het midden van de kring.

Ik zag een klein zigeuner meisje/jongen op een steen
Huilen, huilen, huilen, heel de dag alleen
Sta op meisje/jongen en droog je tranen
Kies een meisje/jongen uit de kring anders ben je af.

Vervolgens is ze verder gegaan met het liedje "we maken een kringetje van jongens en van meisjes". Dit is ook zeer bekend in België.

Tik tik, wie ben ik?
Dit spel hebben de kleuters eerder in deze stageperiode al gespeeld, maar toen gewoon tijdens half vrij spel (= zang + opdrachten). Één kleuter moest met zijn ogen dicht in het middel van de kring gaan zitten, toen mocht er één kleuter op zijn rug komen tikken en drie maal zeggen "tik tik, wie ben ik?". Wanneer dit gebeurt was moest de kleuter in het middel raden, wie op mijn rug heeft getikt. 


Verhaal: van groenten word je sterk
Mijn mentor was even weg, hierdoor stond ik alleen in de klas. Omdat ik deze week een verhaal gepland had, heb ik dit vandaag gedaan! De kleuters waren aandachtig en waren allemaal stil. Ook de druktemakers, misschien omdat ik hun enkele keren vragen stelde over het verhaal of iets moest laten vertellen. Bijvoorbeeld "wat is klaroen?" Dit wist ik niet, omdat wij deze groenten niet kennen in België. Dus de kleuters legde me uit dat dit een bladgroente is. Van klaroen krijg je ook sterke powa's, waar wat zijn powa's? Dit zijn biceps. In Suriname hebben enkele woorden een andere benaming. Over deze les was ik tevreden, zeker omdat de kleuters allemaal aandachtig waren. Want een verhaal voorlezen voor 31 kleuters en iedereen proberen te betrekken is niet altijd gemakkelijk. 

Wiskunde
De juf heeft vandaag ook dezelfde les wiskunde gegeven als gisteren.

Meer en minder (klassikaal)
We vroegen opnieuw aan de kleuters wat ze op het bord zagen, hoeveel cirkels er waren, hoeveel vissen per cirkel, ... De kleuters mochten tellen van boven naar beneden of van links naar rechts (leesrichting). Deze oefening kwam later op de dag weer aan bod in hun werkbundel.

Werken met ontwikkelingsmateriaal (deels alleen in de klas)
Dit was ook hetzelfde als gisteren, elke schoof de opdracht één tafel op. 
De opdrachten waren
1. Bacove (bananensoort) inkleuren.
2. Een ei vormen met kralen.
3. Hun werkblaadje maken, deze is hetzelfde als de les wiskunde op het bord.   4. Een ei inkleuren met wascokrijtjes en erover gaan met een zwart wascokrijtje. Als ze dit gedaan hadden moesten ze met een kleine satéprikker erover gaan en zigzag lijnen vormen.  




Einde van de dag.

Morgen is het een feestdag namelijke de dag van de revolutie. Hierdoor zal er geen les zijn, maar er zullen in Paramaribo wel enkele activiteiten plaatsvinden.

Na deze schooldag zijn we even naar de centrale markt geweest, hier hebben we nieuwe groenten leren kennen en kunnen proeven! Ook zijn we hangmatten gaan kopen, voor in ons hangmattenkamp.

Rond 17 uur merkte ik op dat één fietsband lek was, om 17 uur was het ook sluitingstijd voor deze zaak waar we fietsen gehuurd hebben. Toen heb ik naar hun gebeld of ze deze vandaag of morgen alsnog konden herstellen. Want morgen is het dus een feestdag,  gelukkig kan ik morgen vanaf 9 uur mijn fietsband laten herstellen, of krijg ik een nieuwe fiets vertelde ze mij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten