Translate

vrijdag 26 februari 2016

Elfde stagedag

Observatie eerste leerjaar
Vandaag ben ik tot 10u15 gaan observeren in het eerste leerjaar. Ze begon de lesdag met het gebed, zo is dit ook in de kleuterklas


De juf vroeg vervolgens meteen, "weten jullie dat het binnenkort vakantie is? Welke vakantie?" De Paasvakantie. "Wat kunnen jullie erover vertellen?" De paashaas komt chocolade eieren brengen. De juf vertelde ook waarvoor Pasen stond, de periode ervoor. Achteraf las ze het verhaal van Palmzondag voor. Ze vertelde over de ezel die in het verhaal voorkomt, welk dier erop lijkt en dergelijke. 

Eens het verhaal gelezen was moesten de kleuters allemaal in hun schrift een palmtak tekenen, de juf had een voorbeeld op het bord getekend. De juf gaf ook punten op hun tekening.


Dictee
Iedereen was klaar met tekenen en de punten waren gegeven, dus was het tijd voor een dictee. De woorden die de kinderen moesten schrijven waren: kers, mier, kraan, nat, tien, damp, roep, taak, krak en paar. Op het einde van het dictee heeft de juf de woorden nog tweemaal herhaald. Zodat de kinderen zelf nog konden nakijken.

Wiskunde
Bij de kleuters wordt de oefening eerst klassikaal gedaan en achteraf in hun werkbundel. Dit is ook het geval in het lager onderwijs, enkel verschillen de cijfers/oefeningen die op het bord staan met de cijfers/oefeningen in hun rekenschrift. Terwijl de oefening met de kleuters volledig hetzelfde wordt gegeven als in hun werkbundel. In het lager onderwijs leren ze ook al tellen t.e.m. 50.




Algemeen verschil kleuter- en lager onderwijs
De kleuters zitten aan banken per 8, terwijl de kinderen in het eerste leerjaar allemaal individueel hun eigen bank hebben. De klasinrichting verschilt niet heel veel, enkel de gegeven lessen. Zowel in het kleuter- als lager onderwijs moeten de kinderen blijven zitten op hun stoel.

Terug naar de kleuters !
Om 10u15 ben ik terug naar mijn stageklas gegaan, de helft van mijn stageklas was nog in de zwemschool aan het zwemmen. Hierdoor ben ik met de andere helft van de klas buiten geweest, omdat er iedere vrijdag speeltijd is en niet op de andere dagen. We hebben een kikker gevonden op de speelplaats en we hebben leuk gevoetbald! 



Afsluiting van de dag: liedje
Deze dag hebben we afgesloten door een liedje samen met de kleuters te zingen.

Kom je bij me eten
Wat eet je dan vandaag?
Rijst met bruine bonen
Oh dat lust ik graag
Rijst met bruine bonen dat is een lekkernij
Rijst met bonen, ook voor mij
   
Zo dit was ondertussen al mijn elfde stagedag, morgen staat er een Quad Tour in de agenda!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten